Koniginnedag in Amsterdam - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jan Overbeeke - WaarBenJij.nu Koniginnedag in Amsterdam - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jan Overbeeke - WaarBenJij.nu

Koniginnedag in Amsterdam

Door: Jan van Overbeeke

Blijf op de hoogte en volg Jan

07 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

In de vroege ochtend vertrokken Josh en ik in de Landrover naar Umthatha om de vlucht te halen naar Johannesburg. Net over de helft sloeg het noodlot toe. Een enorme knal en daarna een oorverdovend geratel onder uit de auto. Er was geen twijfel mogelijk, dit was geen normaal geluid van onze Dusty. Tegen beter weten in geprobeerd een beetje olie bij te vullen, ik heb tenslotte T-week gedaan, maar tevergeefs. Verder rijden was geen optie. Wat moesten we doen? We waren al laat en wilden ook Koninginnedag niet missen.. Dus de wagen maar in de greppel geduwd en in blinde paniek met de tassen in een passerend minibusje gesprongen, tegen de chauffeur roepend: "Airport, as fast as you can!". Gelukkig bleek uiteindelijk onze vlucht uren vertraagd en kon een mannetje van een sleepwagenbedrijf de autosleutel komen oppikken en Dusty naar een garage slepen. Pffiew, wat een begin van de vakantie. Tijdens de lange opstap op Jo'burg konden we een beetje bijkomen met een een potje schaak en een klein kasteeltje.

De volgende morgen landde ik op Schiphol in de dikke mist en regen. Maar wel lekker om Holland weer even te zien! Lucas stond me al op te wachten bij de Terminal -gezellig!!- en niet veel later stapten we de trein uit in A'dam CS, dat alweer wat "affer" is. Maar wat een kou, brrr!! Hier was ik toch niet op gekleed. Even snel de tassen afgegeven in Hotel Crystal, en vervolgens een biertje en portie bitterballen besteld. Zo, nu voel ik me weer helemaal thuis. Tot mijn grote blijdschap bleek mijn limoengroene opoe-fiets nog gewoon voor de deur van de Reguliersgracht te staan en ik had het sleuteltje zorgvuldig bewaard. Het enige wat miste was m'n zadel, maar daar kwam ik gelukkig op tijd achter. Op het Waterlooplein maar even een nieuwe gekocht en daarna meteen door naar mijn kapper bij het Vondelpark. Ik was een jaar niet geweest en mijn kapper schrok zich dood van mijn coupe, maar gelukkig heeft ze er met een heggeschaar uiteindelijk weer wat model in gekregen.

's Avonds hadden we een Isilimela-reunietje in Hotel New York in Rotterdam, met good-old Bregje, de lieftallige Simone en Stefanie en ook Jos, die via Engeland vloog, maar uiteindelijk ook was geland. Even heerlijk gegeten en bij geklessebest, en natuurlijk met de watertaxi terug. De volgende dag had ik weer een reunietje, deze keer in Utrecht met mijn Gevaarlijke roeivrienden plus aanhang. Joost had zelfs allebei zijn meisjes meegenomen en voor eentje had ik een -door Congolese Jean Kitenge himself "gebrushte"- uit de kluiten gewassen rompertje meegenomen met een afbeelding van Nelson Mandela. Net als vroeger liepen we 's nachts weer gezellig over de Vrijmarkt om Koninginnenach te vieren. Hier kocht ik een oranje armbandje met: "Euthaniseer mij niet op Koninginnedag 2012". Wel zo veilig.

De volgende dag was het dan echt zover: Q-day in Amsterdam!! En het was STRALEND weer. Eerst nog even op mijn hotelkamertje op tv de Koningin gezien -ik heb ooit met haar een glaasje wijn gedronken- en onze toekomstige koning Willem IV een potje wc-potwerpen zien winnen. Even snel mijn oranje outfit aan, vlaggetjes op de wangen en wuppies om m'n arm en op de fiets naar de Jordaan, tussen alle kraampjes en kleedjes door. Wel lek gereden.. Op de Nieuwmarkt kwam ik Lucas en mijn tropische vrienden David the Lion, Eveline en Simone tegen, die ook allemaal naar Zuid-Afrika komen. Gezellig! Onderweg kwamen we allelei bekenden tegen: Barcelona Q op de Brouwersgracht, die mij nog een prachtige gouden riem aansmeerde (gratis) en op de Lindengracht mijn nichtje Marte en Rutger en later nog tropische Jet op de Singel! De hele middag zijn we de overvolle Prinsengracht afgevaren op een bootje met twintig vriendinnen van Stef. Volgens Josh, wiens eerste Q-dag het was en met een mooie oranje neus rondriep, "best party ever"!

Met een lichte koninginnedagkater de volgende ochtend vroeg weggebracht door de Leeuw naar Schiphol, 10 uur in de vlieger naar Jo'burg, aldaar overnacht, volgende ochtend in het kleine vliegtuigje naar Umthatha, garage gebeld, Landrover aandrijfas kapot, nog lang niet klaar, liftend naar huis in het bakkie van Dylan van de Kraal, de Landrover van Maartje en twee overvolle taxibusjes. Terug in Isilimela mocht ik meteen aan de slag, want de OPD was vol en de nachtdienst stond nog open. Uiteraard met mijn oranje shirtje aan.

Het waren drie geweldige dagen. Leve de Koningin!

Jafrikaan

  • 07 Mei 2012 - 05:23

    Ellen:

    Net voor mijn werk nog even mijn mail kunnen checken. Wat is het toch heerlijk om je verhaal te lezen. Ik lag helemaal dubbel om je zadel verhaal..."gelukkig kwam ik daar op tijd achter..." haha. Je bent zo gek als een deur om helemaal terug te vliegen voor 3 dagen, maar je had het vast en zeker niet willen missen. Werk ze weer. Ik ga mijn laatste 4 weekjes in.....bluhhhh..

  • 07 Mei 2012 - 05:33

    Florise:

    Jan, wat een mooi verhaal en wat jammeraar ik je niet gezien heb. Succes daar. Is er in september nog plek oor mij?

  • 07 Mei 2012 - 06:23

    Sanne:

    Je had het Afrikaanse weertje ook best mee mogen nemen naar hier hoor.. ;)

  • 07 Mei 2012 - 07:44

    Lucas:

    Hoi Johnny! Wat gezellig dat je even langskwam man. Je krijgt de hartelijke groeten van Bea. Ze vroeg nog naar jullie Dusty.

    Hoezee

    Luc

  • 07 Mei 2012 - 08:05

    Marte:

    Wat was het dol dat je even bent langsgepiept! Volgend jaar weer toch?
    Was alleen nog vergeten te zeggen dat ik vond dat je wel weer eens een knipbeurt kon gebruiken maar lees dat je je net de dag ervoor bij had laten snoeien. Oeps! Nou ja, lang is het nieuwe kort zullen we maar zeggen.
    Toedeloe!!! XX

  • 07 Mei 2012 - 08:22

    Fast Josh:

    BEST PARTY EVER! Try and stop me from terug gaaning for next year.

  • 07 Mei 2012 - 08:26

    Stef:

    Jan! Snel gedaan hoor net thuis en meteen weer een verhaaltje gepost, leuk! Vond het heel gezellig om weer even een reunietje te houden en iedereen weer te zien! Je bent wel echt gek dat je voor 3 dagen NL honderdduiznd uur gereisd hebt maar gelukkig was het het wel waard toch? Alleen al voor je kappersbezoekje;). Hele leuke foto's! Werk ze en tot de volgende reunion!xxx

  • 07 Mei 2012 - 11:25

    Kim:

    Dag Jan, jouw avontuurlijke verslagen lezen is een lekkere afwisseling tussen werk. En ik kom de helft van 'mijn' oude studenten en toekomstige studenten erin tegen. Dus hoezo hoort het niet bij het werk....Al vind ik wel dat een oranje 'brulshirt' meer op zijn plaats zou zijn geweest voor je! Groetjes
    Kim

  • 10 Mei 2012 - 21:31

    ML:

    Hi Jan,
    Alweer bijna je bericht gemist: wat een verhaal weer! Jammer dat ik je niet heb kunnen zien, maar het was wel een zeer gevuld weekendje met al je ontmoetingen. Wel geluk dat het net een dag mooi weer was op Q day. Zie verder mail, Groetjes en xx ML

  • 20 Mei 2012 - 12:53

    Marthe:

    Het klinkt als een volgepropt tripje! Weer een beetje bijgeslapen van alle inspanning?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Jan in Afrika

Recente Reisverslagen:

22 December 2013

Otter Trail

13 Oktober 2013

Into the Wild

30 Augustus 2013

Epic amazeballs weekendjes

10 Juni 2013

Waka waka - it's time for Africa

21 Oktober 2012

Take a Walk on the Wild Coast
Jan

Actief sinds 17 Sept. 2011
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 69192

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 30 November -0001

Jan in Afrika

Landen bezocht: