Mama Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jan Overbeeke - WaarBenJij.nu Mama Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jan Overbeeke - WaarBenJij.nu

Mama Afrika

Door: Jan van Overbeeke

Blijf op de hoogte en volg Jan

12 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Moeders landde in Durban. Ik had een dag eerder een dikke vier bij vier gehuurd in Mthatha, een Toyota Fortuner, om onderweg op alle dirtroads niet voor verrassingen te komen staan. Na een blijde begroeting en een ijskoud roséetje kon de trip beginnen. Vanaf Durban langs de kust omlaag en vervolgens landinwaards over de kronkelende bergweggetjes rond Lusikisiki. Hoe verder je rijdt, hoe ruraler het wordt en hoe meer je je in Afrika waant. Tegen zonsondergang bereikten we Isilimela, waar Josh al een lekker welkomstmaal had voorbereid. De volgende ochtend maakten we een tourtje in het ziekenhuis en moeders werd hartelijk onthaald door alle zusters en broeders met een "Molo Mama!" en een traditionele Xhosa handdruk en omhelzing. Het was ook de dag dat we Simone&Stefanie helaas al moesten uitzwaaien.. Shame, het was baie gezellig! De rest van de dag relaxen in het nabijgelegen en luxe Umngazi bungalow resort, waar je als je de sterk stromende Umngazi rivier overzwemt een heerlijk duikje kunt nemen in de Wild Coast.

Volgende bestemming: Addo Elephant Park voor een 2-daagse safari. Wederom een mooie en lange rit langs de kust en net op tijd -met een beetje geluk- bereikten we 's avonds de hekken van het park voordat ze dichtgingen... Het laatste stukje tot aan de hut moest slingerend tussen de olifanten(drollen) door. Met alle wilde dieren geluiden op de achtergrond ontstak ik een lekker braaitje. 's Morgensvroeg trokken we dieper het park in, met de verrekijker in de aanslag. Eén van de 500 loslopende olifanten konden we al gauw afvinken, evenals allerlei andere dieren uit het dierenboekje. Het enige wat we nog misten was een leeuw. Bij een hoog uitkijkpunt, stond een bordje: "Beware of Lions, alight from vehicle at own risk" en net even later lagen er twee op de weg te zonnen, net een meter van m'n open raampje.. RRrrrrraaaaaooooww!

Vervolgens leidde de road trip ons door de Garden Route, waar donkere wolken zich hadden samengepakt en ons op twee dagen regen tracteerde. Gelukkig overnachtten we in een grote paardenboerderij bij Keurboomstrand, met een zwembad en eivormig bad. Vanaf de Garden Route weer landinwaards richting de struisvogelboerderijen in Oudshoorn en de steile Swartbergpas. Via de pitoresque Route 62, die dwars door de Little Karoo loopt langs allerlei rare rotsformaties en bergen, bereikten we tegen het eind van de middag Franschhoek, een wijndorpje gelegen tussen de bergen, waar we overnachtten -en heerlijke aten en dronken - in één van de wijnboerderijen: Vrede en Lust. De volgende chtend was de wijnproeverij en de rest van de dag bezochtten we enkele andere wijnboerderijen in Franschhoek en Stellenbosch, onder andere Boschendal, die moeders ook in Holland drinkt, en Vergelegen, met een rijke geschiedenis en 300 jaar oude bomen.

Het laatste weekend stond Kaapstad op het programma. Op zaterdag een rondje rond de Kaap, die begon in de Botanische Tuinen van Kirstenbosch, met onder andere de Agapanthus-bloem, het nationale symbool van Zuid-Afrika. Daarna via de Bo-Kaap richting Kaap de Goede Hoop, waar het zo hard waaide dat moeders bijna de Atlantische Zee werd ingeblazen!! Terug via de Chapman's Peak weg die ik ook een maand eerder had genomen op nieuwjaarsdag en 's avonds een lekker duikje en springbokje in Houtbaai. Op zondag was het maar liefst 42 graden, ondertussen in Holland zo'n 60 graden kouder geloof ik, en wij gingen op de boot naar Robben Eiland langs de hele kleine cel waar Nelson Mandela zo'n 20 jaar heeft gezeten. Wel prachtig uitzicht op Kaapstad. 's Middags met de kabelbaan de Tafelberg op waar het ook lekker warm was. Bovenop leeft het dassie, een klein knaagdiertje dat in de verte familie is van.. de olifant! Wat een prachtig uitzicht vanaf de Tafelberg en een mooie afsluiter van een weekje op pad met Mama (door) Afrika!

Baie dankie moeders en tot siens!!
Jafrikaan

• 12 Februari 2012 - 16:19

Mamma A En Eucalypta:

Samen naar de foto's gekeken in sneeuwwit Rotterdam: prachtig!!! Dat wil ik ook nog een keer in het echt zien!

• 12 Februari 2012 - 17:31

Niels:

Hi Jan,
    Wauw zo te zien ben je nog volop aan het genieten, enjoy. Tot hoelang blijf je nog in Z-Afrika?

Groeten Niels

• 14 Februari 2012 - 10:11

Marit:

Ziet er goed uit Jan, leuk om je verhalen te volgen!
    ayo Marit

• 17 Februari 2012 - 16:30

Sanne:

klinkt weer goe-hoed

• 18 Februari 2012 - 11:53

Lucas:

Johnny!
    hij is weer fijn. baie machtig!
    liefs
    Lucas