Journey of the Giraffes - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jan Overbeeke - WaarBenJij.nu Journey of the Giraffes - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jan Overbeeke - WaarBenJij.nu

Journey of the Giraffes

Door: Jan van Overbeeke

Blijf op de hoogte en volg Jan

23 December 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Op vrijdagochtend vertrokken we om 4 uur 's ochtends richting Zululand om op safari te gaan. Dat is overigens helemaal niet vroeg hier, want een half uurtje later komt de zon al op en op de weg is het al een drukke bedoeling. In de Landrover op rij 1 papa Josh en papa Jan en achterin de kinderen: op rij 2 Simone&Stefanie en helemaal achterin Lungy&Gcobisa, twee zusters uit het ziekenhuis die nog nooit op safari waren geweest en heel graag de wilde dieren in het echt wilden zien..

Na 10 uur rijden stonden we al bij het hek van het Imfolozi-Hluhluwe wildlife park. Twintig keer zo klein als Kruger, maar zeker net zo mooi volgens de Lonely Planet en lekker rustig. De verrekijker, camera en dierenplaatjesboek in de aanslag, iedereen op de uitkijk en... al na 10 minuten rijden zagen we een hele kudde olifanten die de weg overstak! Een jong mannetje trompetteerde woest naar alle auto's die zich hadden verzameld en dreigde op eentje te gaan zitten..Een indlovu, zoals de isiXhosa zeggen. Vervolgens gingen we de "dirt roads" op, alleen geschikt voor 4x4 volgens de plattegrond vanwege de vele modderige rivieroversteken -je wil niet vast komen zitten met alle leeuwen en krokodillen around-, maar voor Dusty geen enkel probleem. Onderweg spotten we een baby+moeder neushoorn, impala's, zebra's en een verdwaalde giraf ("shame voor de giraf"). Bij zonsondergang bereikten we Hilltop-camp waar we als hongerige leeuwen aanvielen op het buffet. Met heerlijke wrattenzwijnkoteletten uit het park!

De volgende morgen stond St Lucia-park op het programma, dat op een uurtje rijden aan zee ligt met een groot binnenmeer vol wildlife. Op het uitzichtpunt leek eerst niets te spotten te zijn, maar als je goed keek bleken alle boomstammen krokodillen te zijn en de bubbels in het water een familie nijlpaard ("seekoei" in het Afrikaans). Niet de beste plek om pootje te baden.. In de namiddag reden we nog een rondje door het Imfolozi deel van het park, want we hadden de "big cat" nog niet gezien en volgens een ranger die we tegenkwamen waren ze daar het laatst al jagend gezien. Lungy&Gcobisa waren ervan overtuigd dat de leeuwen zich ergens schuilhielden om ons op te gaan eten... Toen het al ging schemeren en we de hoop al bijna hadden opgegeven, zagen we opeens een hele horde springbokjes wegrennen en daarachter..... drie cheetahs!! Ook big cats. Ze waren nog een beetje aan het uithijgen van de achtervolging. Niks gevangen helaas...

Zondagochtend ging de wekker al om 4 uur voor een vroeg ontbijt. The early bird catches the worm... Op weg naar de uitgang van het park zagen we een mestkever die de heuvel afrolde. In het Xhosa is dat heel grappig om te zeggen omdat het een zinnetje is met de meeste kliks: "Uqongqothwane uqengqa ibholayakhe" met de "q" als luide klank achterin de keel alsof je een champagnefles ontkurkt. Probeer het thuis maar eens te zeggen. Vanaf een uitzichtspunt op een heuvel zagen we even later twee grote groepen giraffen in de vallei door het park trekken. Volgens de gids van een andere groep die ze ook had gezien noem je dat de "journey of the giraffes". Onze journey zat er helaas alweer op, maar het was geweldig!

'Je voelt je pas echt in Afrika als je een paar wilde dieren hebt gezien`

Jafrikaan

PS: Ndikunqwenelela iKrismesi emnandi (Merry X-mas to everyone!!)

• 23 December 2011 - 15:52

Ellen:

Wat zijn je verhalen toch heerlijk om te lezen. Het valt me wel een beetje van je tegen dat je niet bij me langs bent gekomen. Ik woon een uurtje van Hluhluwe vandaarn;). Fijn kerst.
    Gr ellen

• 23 December 2011 - 19:15

Marije En Tim:

Uqongqothwane uqengqa ibholayakhe was the messenger :)
    Heri X-mas na mwaka mpya furaha!! Wij vieren morgen kerst op la playa dus zullen de lege flessen weer in de indische oceaan gooien! De groeten ook van jarige tim

• 24 December 2011 - 10:33

ML::

Dag Jan,
    Alweer een mooi verslag en foto's. De landrover doet het dus goed! Alvast een gezellige kerst toegewenst ( met kerstboom?) en we proberen je de 27e te bellen. Groetjers en xx ML

• 24 December 2011 - 10:46

Madeleine:

Hey Jan!! mooi verhaal van de Safari!! Ik zie dat je het heeeel erg naar je zin hebt!! :)
    Ik vertrek over 3 daagjes weer naar curacao voor oud en nieuw!! Zin an!!
    Hele fijne kerstdagen en alvast een heel gelukkig nieuw jaar!!!!
    Dikke kus! Mad

• 24 December 2011 - 16:14

Sanne:

Gaaf gaaf!! Jij ook een fijne kerst! Liefs vanuit de prinsessestraat (zonder balkonnetjes overigens) xx

• 29 December 2011 - 21:17

The Big Baboon:

Baba yetu! Gaaf. Veel plezier op de Kaap. Lucas

• 03 Januari 2012 - 13:39

Marte:

He Jean! Wat een heerlijke trip weer!! En mooie foto's.
    Gelukkig Nieuwjaar
    Toedeloe