Met de Landrover over de Sani Pass - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jan Overbeeke - WaarBenJij.nu Met de Landrover over de Sani Pass - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jan Overbeeke - WaarBenJij.nu

Met de Landrover over de Sani Pass

Door: Jan van Overbeeke

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 December 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Twee weken geleden pakten we vrijdag na het werk de bus naar Pietermaritzburg, om daar een auto te kopen van ene Steven Proudfood, een tweedehandsautodealer gespecialiseerd in Off Road Cars. De volgende ochtend haalde hij Josh en mij op en reden we naar zijn huis. En daar stond-ie dan: de Landrover Defender!! Een echte Afrika-safariganger mét roofrack om je tent op te zetten om niet opgegeten te worden door de leeuwen. Tijdens het proefritje stopte hij bij een grasheuveltje dat kaarsrecht naar beneden liep, en riep: "Zo, daar is een Land Rover voor gemaakt!" en hopsakeetjes daar gingen we.. Ik viel gewoon voorover in de stoel maar zonder moeite reed de Landy "in the low gear" de helling af en op. Weer terug thuis vroeg hij: "Wil julle die kar koop?". Yesss, Mr Proudfood!!

Op de terugweg naar huis maakten we een ommetje naar Lesotho, een klein landje middenin Zuid-Afrika. Om er te komen moet je de beruchte "Sani Pass" opklimmen dwars door de Drakensbergen, alleen geschikt voor 4x4 cars. Een spectaculaire klim met dramatische afgronden en uitzichten en waar menig auto of mountainbiker oververhit langs de kant staat.. Zelfs de Landrover moest het uiterste geven om de laatste steile haarspeldbochten op los grind te pakken. Volgens de LP geeft het een "above average driving experience", en dat klopt. Op de top (2873m) moet je eerst door de Lesotho grenspost (nieuw stempeltje :-))en is het plotseling vlak met een gevoelstemperatuur van onder nul door de koude wind. Gelukkig is er het hoogste café van Afrika gelegen waar ze heerlijke glühwein, groentesoep en warme worst serveren. Net wintersport!

In Isilimela Hospital gaat alles nog lekker z'n gangetje. Laatst had ik een 15-jarig meisje met een hele dikke buik. Toen ik een echo maakte, zag ik het: AMAWELE!! Een tweeling. Ik stelde haar gerust door in m'n beste Xhosa uit te leggen dat dit mijn tweede twin-bevalling zou worden. Deze dus en eentje 30 jaar geleden.. Een weekje later wilden ze er toch niet lekker uit komen en heb ik de twee kwenkwe's (jongens) met een keizersnede op de wereld gezet. Wamkilekile! Gisteren besloten de zusters massaal te gaan staken, want ze hadden al drie jaar geen overtijd betaald gekregen. Dus toen kon ik dokter en zuster tegelijk spelen: met m'n woordenboekje wat vragen stellen, medicijnen voorschrijven, en ze vervolgens ook zelf geven en zo links en rechts wat billen wassen of zonodig de katapult aanspannen (=een beginnetje maken om de patienten ontslaan). Zo blijf je lekker bezig!

Om een beetje bij te komen van al het harde werken en de wilde avonturen, besloten we vorig weekend te ontspannen en ons te laten verwennen in een luxe resort bij ons om de hoek in het volgende baaitje: Umngazi River Bungalows. Prachtig gelegen aan de uitmonding van de Umngazi rivier in de oceaan en ook een hele populaire honeymoonbestemming. Het wordt nu zo langzamerhand zomer hier en overdag is het vaak lekker zonnig en warm, hoewel er altijd plotseling een onweer of stortbui kan losbarsten. 's Middags wordt er in het resort gebraaid en 's avonds is er een uitgebreid buffet met ondertussen traditionele dansen van de lokale bevolking. Je voelt je echt even toerist in je "eigen" land. En het beste is: de full body massage in de Spa! Met prachtig uitzicht over de Wild Coast. Zo, wat een zwaar leven als tropenarts ;-)

Jafrikaan

• 15 December 2011 - 12:25

Marjolein:

Gave foto's zeg; geniet (maar dat doe je wel..)!!!

• 15 December 2011 - 15:29

Lucas:

wederom supercool Johnny
    Glühwein in Afrika, het moet niet gekker worden
    en wat een schattige jochies

• 15 December 2011 - 20:03

Emke:

vette wage

• 16 December 2011 - 23:48

ML::

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst de Defender en die Umngazi resort lijkt mij wel wat.
    De reis is geboekt! Zie verder mijn mail. FB is in de maak.
    De tweeling is inderdaad heel schattig , hoewel ik jullie toch mooier vond. Was het een verrassing voor de (kind) moeder? Groetjes, ML

• 17 December 2011 - 15:11

Ellen:

Wat een heerlijk verhaal en wat een coole bak. Ik ben jaloers. Nu nog een tent op het dak en gamedriven maar!! Groetjes uit Mseleni Hospital in Kwazulunatal.

• 20 December 2011 - 07:04

Marte:

He neef! Wat machtig allemaal. Jaloers op je karretje.
    Wij zijn nu in India. ook lang niet gek kan ik je verzekeren!
    Hopelijk komend jaar ergens een tripje naar ZA. Mooi voornemen voor 2012 :)
    Voor nu :merry merry & happy happy!
    M